Microsoft Hololens

Microsoft Hololens, wat is het en wat kan je ervan verwachten?

Tussen de talloze aankondigingen van VR headsets die volgenden op het Kickstarter succes van de Oculus Rift, verbijsterde Microsoft velen met de aankondiging van de Microsoft HoloLens. Deze augmented reality headset leek uit het niets te komen, maar achter de schermen werkte de Amerikaanse softwareontwikkelaar al vele jaren aan de technologie.

Wil je weten wat de HoloLens is en wat je ermee kan? Wij verzamelden alle nodige informatie voor je. Om de leesbaarheid te bevorderen hebben we het volgende opgedeeld in de volgende segmenten:

  • In Wat is Microsoft’s HoloLens? vertellen we je wat meer over de specifieke werking van de HoloLens en vind je aanvullende informatie als release datum of prijs
  • Microsoft HoloLens specificaties gaat dieper in op de hardware of specificaties van de HoloLens
  • In Hoe gebruik je een HoloLens? vertellen we wat meer over de manier waarop een HoloLens in de praktijk gebruikt wordt
  • HoloLens review en ervaringen geeft enkele eerste indrukken van het gebruik van een HoloLens developer edition
  • In HoloLens apps verzamelen we enkele vroege HoloLens applicaties
  • HoloLens games is waar je de eerste HoloLens games treft

Aangezien de HoloLens nog volop in ontwikkeling is, updaten we deze pagina regelmatig met de laatste informatie. Wil je op de hoogte blijven? Bookmark deze pagina.

Wat is Microsoft’s HoloLens?

Microsoft heeft ons de toekomst laten zien en het ziet er uit als iets dat rechtstreeks uit de film Minority Report komt. In januari van 2015 kwam de Amerikaanse software gigant uit het niets met een strakke, futuristische AR headset met transparante lenzen op de proppen: De HoloLens. Je kan de wereld om je heen nog steeds zien, maar deze wordt getransformeerd dankzij 3D objecten, virtuele schermen en virtuele karakters die allemaal in de ‘echte wereld’ geplaatst worden.

Hoe werkt de HoloLens?

In de marketing rondom Microsoft’s HoloLens wordt veelvuldig gesproken over hologrammen, maar het apparaat produceert in werkelijkheid geen 3D afbeeldingen die door iedereen gezien kunnen worden. In tegenstelling tot de Holodeck van Star Trek, is de HoloLens geen ruimte waarin virtuele objecten worden gecreëerd die door iedereen gedeeld kunnen worden. in plaats hiervan toont de AR headset beelden die enkel de drager kan zien. Anderen zullen voornamelijk denken dat je een hele gekke bril op je neus hebt.

In feite is de HoloLens een holografische computer die in een headset gebouwd is, zodat je interactie kunt hebben met hologrammen die in een woonkamer, kantoor of andere ruimte worden geplaatst. De headset heeft geen externe computer nodig (de HoloLens is zelf een volwaardige computer) en gebruikt HD lenzen en ruimtelijke audio om een immersieve, interactieve ervaring te creëren.

Je kan als gebruiker alles wat zich in werkelijkheid om je heen bevindt nog steeds zien. Je kan rondlopen en met anderen spreken zonder dat je het risico loopt om tegen een muur aan te lopen of over een stoel te struikelen.

De bril volgt je bewegingen en kijkrichting en past het getoonde aan om zo de illusie van virtuele objecten te creëren. Je gebruikt vervolgens je stem, handbewegingen of een speciale Clicker om interactie met deze virtuele objecten te hebben.

Een grote hoeveelheid hardware is er op gericht je HoloLens ervaring zo geloofwaardig mogelijk te maken. Sensoren die je bewegingen nauwkeurig vertalen, een camera die de ruimte in kaart brengt en de lenzen waaraan de HoloLens zijn naam dankt vormen samen een futuristisch, maar effectief geheel.

Hoe verschilt HoloLens van een VR headset?

De voor de hand liggende overeenkomst tussen de HoloLens en een VR headset zijn het feit dat je ze beiden op je hoofd draagt. Dit is echter waar de overeenkomsten ophouden. De doelstelling van de HoloLens is het veranderen van de manier waarop je met de echte wereld omgaat, terwijl een VR headset als de Oculus Rift je naar een compleet nieuwe wereld wil transporteren.

Simpel gezegd is de Rift een scherm op je gezicht dat je hersenen wijsmaakt dat je je ergens anders bevindt, zoals in een ruimteschip, op de rand van een wolkenkrabber of in een kerker, vechtend met talloze monsters. Een VR headset wil je doen geloven dat je daadwerkelijk bent waar ze je tonen. Deze ambitie heeft de HoloLens niet. De HoloLens wil je doen geloven dat de werkelijkheid om je heen verandert is. Dat de holografische toevoegingen aan je woonkamer of je bureau in een kantooromgeving ‘echt’ zijn.

Wat zijn de overeenkomsten tussen HoloLens en een VR headset?

Uiteindelijk willen zowel de AR als VR ontwikkelaars de manier waarop we met computers omgaan veranderen. We zijn gewend aan een muis en toetsenbord, maar wennen dankzij mobiele telefoons en tablets alweer geruime tijd aan aanrakingsschermen en andere bijzondere manieren van het besturen van computers.

Oculus, Microsoft, Google en andere ontwikkelaars geloven echter dat een andere manier is om met je computer te werken. Deze bedrijven en de hardware die ze ontwikkelen tonen ons een toekomst waar handbewegingen, 3D afbeeldingen en virtuele hologrammen de manier waarop we werken, communiceren en spelen aanpassen.

HoloLens release date of verschijningsdatum

De release datum of verschijningsdatum van de uiteindelijke versie van de HoloLens is op dit moment nog niet bekend. De HoloLens Developer Edition is echter sinds 30 maart beschikbaar, zodat de eerste ontwikkelaars alweer even met de AR headset van Microsoft hebben kunnen spelen.

HoloLens prijs

Net als de release datum is ook de prijs van de uiteindelijke versie van de HoloLens nog niet bekend. De Developer Edition gaat echter voor $3.000 over de toonbank. Dat klinkt duur, maar houd er rekening mee dat je voor die prijs niet alleen een headset, maar ook een volwaardige computer ín die headset krijgt.

Microsoft HoloLens specificaties

Microsoft is redelijk terughoudend in het spreken over de exacte specificaties van hun holografische computer. Nu de eerste HoloLens Developer Kits echter uitgeleverd zijn, is het voor ontwikkelaars een koud kunstje om wat software in te laden en de exacte HoloLens hardware specificaties te achterhalen. Aangezien het de Developer Kit betreft moet je deze specs nog even met een korrel zout nemen, maar dit is wat er tot nu toe gevonden is:

  • HoloLens OS – Windows 10.0.11802.1033 32-bit
  • HoloLens CPU – Intel Atom x5-Z8100 1.04 GHz Intel Airmont (14nm) met 4 logical processors en 64-bit capable
  • HoloLens GPU/HPU – HoloLens Graphics
  • HoloLens GPU Vendor ID – 8086h (Intel)
  • HoloLens Dedicated Video Memory of video geheugen – 114 MB
  • HoloLens Shared System Memory of gedeeld systeem geheugen – 980 MB
  • HoloLens RAM – 2GB
  • HoloLens storage of opslag – 64GB (waarvan 54,09GB beschikbaar)
  • HoloLens App Memory Usage Limit – 900MB
  • HoloLens batterij – 16,500 mWh
  • HoloLens foto camera – 2,4 MegaPixels (2048x1152)
  • HoloLens video camera – 1,1 MegaPixels (1408x792)
  • HoloLens video snelheid – 30 FPS

Geen van de HoloLens hardware specificaties lijken op dit moment bijzonder geavanceerd, wat het waarschijnlijk maakt dat de eigen HoloLens Graphics GPU onder de motorkap veel van het zware werk verricht.

De opslag op de HoloLens bedraagt 64GB waarvan de gebruiker zo’n 54GB tot zijn beschikking heeft nadat het besturingssysteem is geïnstalleerd.

De batterij is met 16,5Wh aan de kleine kant in vergelijking met de 54Wh die je in veel Ultrabooks aantreft. Zonder in het stopcontact te zitten is de HoloLens gebruiksduur zo’n 2 uur.

De HoloLens headset

Als je de HoloLens voor het eerst ziet lijkt het op een combinatie Google Glass, Oculus Rift en de helm van RoboCop. Het is daarmee bepaald geen onopvallende gadget. Het belangrijke is echter wat de headset kan, en dat is in dit geval aardig wat.

De HoloLens headset omvat je hele hoofd met een dikke band. Hij weegt zo’n 579 gram en is aan te passen aan verschillende volwassen hoofden. De headset lijkt daarmee niet geschikt voor kinderen. Doordat er geen PC of smartphone nodig is, is de headset volledig zonder enige kabels te gebruiken.

In de headset tref je holografische lenzen, een dieptecamera en speakers. Het geheel wordt aangestuurd door een volledige ingebouwde PC en bevat een ventilator om te voorkomen dat de headset te warm wordt. De HoloLens ondersteund zowel Bluetooth en Wi-Fi.

Qua sensoren bevat de headset een lichtsensor, 4 camera’s en een dieptecamera om de omgeving in kaart te brengen. Ook is er een 2-megapixel HD camera ingebouwd waarmee foto’s en video’s opgenomen kunnen worden die zowel de omgeving als de gegenereerde 3D hologrammen bevatten. 4 Microfonen zorgen voor de bijbehorende audio opnames.

De HoloLens wordt daarnaast geleverd met een draagtas, een adapter en een reserve neusstuk. Ook ontvang je een Bluetooth Clicker die te gebruiken is als invoerapparaat.

Wanneer je het apparaat actief gebruikt is de HoloLens gebruiksduur zo’n 2 tot 3 uur. Hij is echter te gebruiken terwijl het apparaat via Micro USB wordt opgeladen en de standby tijd bedraagt zo’n 2 weken.

De HoloLens dieptecamera

De HoloLens dieptecamera vormt het hart van de HoloLens ervaring. Het onderdeel is duidelijk een evolutie op de Kinect van Microsoft’s Xbox, maar gebruikt (veel) minder stroom en heeft een kleiner blikveld. Binnen dat kleine blikveld is de dieptecamera echter veel preciezer. De dieptecamera wordt aangestuurd door een meervoud aan camera’s die aan de voor- en zijkanten van de headset geplaatst zijn. Deze helpen met het vastleggen van video, het volgen van handbewegingen en het nauwkeurig registreren van hoofdbeweging.

De HoloLens lenzen

Het samenvoegen van virtuele objecten, omgevingen en ‘hologrammen’ met de werkelijkheid betekend dat de HoloLens lenzen transparant zijn, zoals ook bijvoorbeeld in Google Glass het geval is. Er zijn twee lenzen – een voor elk oog – en ze zijn opgebouwd uit drie lagen glas: Groen, blauw en rood.

Een ‘light engine’ boven de lenzen projecteert licht de headset in, waarna kleine groeven in de lagen glas het licht doen verspreiden op een manier die virtuele objecten echt doet lijken. Nadat de sensoren de ruimte in kaart hebben gebracht zijn het de lenzen die de hologrammen in de echte wereld tonen.

Hoe gebruik je een HoloLens?

HoloLens hologrammen

Dit is waar de HoloLens spannend wordt. Wat je door de lenzen van HoloLens ziet is namelijk geen zwevende, doorschijnende versie van je smartphone scherm zoals Google Glass toont. Microsoft brengt augmented reality naar een heel nieuw niveau met virtuele 3D modellen van objecten die daadwerkelijk onderdeel van de omgeving lijken. Microsoft noemt de beelden ‘high definition’, maar exact specificaties of een resolutie is op dit moment nog niet beschikbaar.

Dit zijn geen hologrammen zoals je die in Star Wars en andere scifi films hebt gezien, maar er zijn wat overeenkomsten. Zo is er de mogelijkheid om hologrammen ‘vast te zetten’ waarna het hologram op één plek blijft staan terwijl je er omheen loopt om het vanuit verschillende hoeken te bekijken. Een voordeel tegenover VR headsets als de Rift is dan ook dat de HoloLens compleet mobiel is en niet aan één plek gebonden is. Hiermee is het lopen door- en om virtuele objecten mogelijk.

Microsoft wil ontwikkelaars zoveel mogelijk nieuwe applicaties, games en ervaringen voor de HoloLens laten creëren met het Windows 10 Holographic. Het gebruik van een aangepaste versie van het populaire besturingssysteem zou het voor ontwikkelaars gemakkelijker en sneller moeten maken om voor het platform te ontwikkelen.

HoloLens audio

Voor VR ontwikkelaars als Oculus en HTC is audio van groot belang aangezien het een groot deel van een realistische ervaring opmaakt. Aangezien de HoloLens geen VR, maar AR is is dit van minder groot belang. Er is echter alsnog veel aandacht aan de audio kant van de headset besteed. Speakers in de headset kunnen er, in samenwerking met apps of games, voor zorgen dat het geluid daadwerkelijk van holografische objecten af lijkt te komen.

HoloLens gestures of bewegingen

De HoloLens wordt aangestuurd door middel van bewegingen en voice controls, in samenwerking met de nieuwe Clicker. Op het apparaat zelf tref je enkel een aan/uit knop, een volume knop en een set knoppen waarmee het contract van de holografische lenzen af te stellen is.

De eerste ervaringen met de HoloLens lijken erop te wijzen dat het registreren van bewegingen opvallend nauwkeurig is. Er wordt echter nog druk aan de nauwkeurigheid verschillende aanvullende functionaliteiten gesleuteld. Zo wordt er gewerkt aan ‘holding’ of ‘vasthouden’ waarbij je als HoloLens drager een virtueel object kan vastpakken, optillen en ronddraaien om het vanuit alle mogelijke hoeken te bekijken. De functionaliteit werd onlangs gedemonstreerd in een HoloLens game Project XRay, waarbij je als speler een virtueel pistool oppakt om mee te schieten.

HoloLens voice controls

Bewegingsbesturing is niet altijd handig wanneer je door menu’s moet navigeren of applicaties moet openen. Voor die gevallen kan de headset stemcommando’s opvangen en vertalen naar acties.

Het lijkt er op dat Microsoft’s digitale assistent, Cortona, hierin een grote rol zal spelen. Deze verstaat op dit moment al 7 talen, draait binnen Windows 10 in een desktop omgeving en is beter geworden in het begrijpen van natuurlijk taalgebruik.

De HoloLens Clicker

De HoloLens clicker is een klein Bluetooth apparaat dat via een elastische band aan de vinger wordt verbonden. Het idee achter het apparaat lijkt vooral simpliciteit: Je treft er één enkele knop die vooral geschikt lijkt om selecties te bevestigen.

HoloLens_Clicker2-650-80

HoloLens review en ervaringen

Nu de Developer Kits beschikbaar zijn stromen ook de eerste HoloLens reviews en ervaringen binnen. Wij maakten een samenvatting.

HoloLens, de toekomst van de computer?

Microsoft’s HoloLens voelt aan als de toekomst van het gebruik van computers. Het opdoen van een HoloLens voelt alsof je alle functionaliteit, kracht en mogelijkheden van een volwaardige PC op je neus hebt rusten.

HoloLens ervaringen: Comfort

De HoloLens is in feite niet meer of minder dan twee ringen: Een dikke, buitenste ring waarin alle computer hardware geplaatst is en een binnenste, zachte ring die om je hoofd rust. De middelste ring is in grootte te verstellen door middel van een verstel-ring aan de achterzijde van de headset.

De zachte binnenste ring helpt je als drager vergeten dat je een complete PC op je hoofd draagt zodat je je kan richten op de virtuele objecten die worden getoond. Het apparaat hoort niet op je neus te rusten, wat ervoor kan zorgen dat het rubberen neusstuk niet altijd even goed op zijn plek blijft zitten. Het neusstuk is echter te verwijderen, wat voor sommige gebruikers een comfortabelere gebruikservaring lijkt te zijn.

Met de Developer Edition lijkt het nodig om de pasvorm regelmatig aan te passen door het geheel weer aan te draaien of recht op je hoofd te zetten. Wanneer de headset onverhoopt niet geheel recht op je hoofd zit, te strak zit of niet strak genoeg, heeft dit volgens de eerste HoloLens reviews een negatief effect op de ervaring.

Wanneer je lang haar hebt kan de pasvorm van de HoloLens vooralsnog voor wat hoofdpijn zorgen, doordat de headset aan je haar lijkt te ‘trekken’. Ook dit zou echter met de uiteindelijke consumenten versie opgelost moeten zijn.

Al met al is de HoloLens, zelfs in de Developer Edition, relatief comfortabel. Zoals bij alle VR en AR headsets het geval is, merk je echter wel dat er een gewicht voorop je hoofd hangt. De headset is allerminst zwaar, maar doordat het gewicht vooralsnog aan de voorzijde geconcentreerd is, kan dit het comfort bij langdurig gebruik in de weg staan. Het zou ons echter niet verbazen als dit gewicht in latere versies beter verdeeld is.

Voor brildragers is de HoloLens prima over een bril te dragen. De headset druk niet op je bril en zorgen niet voor een extra ‘strak gevoel’ om het hoofd. Ook zorgt het gebruik van de HoloLens niet voor misselijkheid, zoals bij sommige VR brillen het geval is. Dit laatste lijkt een gevolg van het zien van de werkelijke omgeving achter de virtuele objecten.

HoloLens review: De hologrammen

Opvallendste kenmerk van de hologrammen die de HoloLens genereert zijn het beperkte veld waarin deze getoond worden. Beeld je in dat je een tablet zo’n 15 centimeter van je gezicht houdt: Dat is het veld waarbinnen de holografische objecten zichtbaar zijn. De HoloLens onthoud echter waar deze objecten zijn, zodat je er omheen kan lopen, er onder kan kijken of er van bovenaf op neer kan kijken.

Er zijn vervolgens verschillende manieren om in contact te komen met het getoonde. Je ‘Klikt’ door je hand voor je uit te strekken en je wijsvinger van boven naar beneden te bewegen. De klik wordt vervolgens geregistreerd voor hetgeen waar je op dat moment naar kijkt, doordat de HoloLens je blik volgt.

HoloLens ervaringen: Lopen op Mars

Een van de meest indrukwekkende ervaringen met de HoloLens is volgens talloze reviews het lopen op Mars. Deze applicatie, ontwikkeld in samenwerking met NASA, stelt je als gebruiker in staat om over het oppervlak van Mars te lopen. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van beelden die door de verschillende Marslanders geregistreerd zijn. Nadat deze worden samengevoegd in een virtueel landschap, kan je als gebruiker een nieuwe route op het landschap uitstippelen voor de landers door het plaatsen van kleine virtuele vlaggen.

HoloLens Skype ervaringen

Na Windows en Xbox is Skype waarschijnlijk één van Microsoft’s bekendste producten, dus het is logisch dat deze een plaatsje op de HoloLens zou vinden. De manier waarop is echter indrukwekkend. Je belt met de HoloLens een Skype gebruiker die in een zwevend 2D scherm verschijnt. Je kan vervolgens via de ingebouwde camera hetgeen waar je op dat moment naar kijkt delen. Het wordt echter pas indrukwekkend wanneer de Skype gebruiker die je belt in real time aanwijzingen kan tekenen in je blikveld. Zo kunnen ze een bepaald object waar je naar kijkt uitlichten of pijlen tekenen. De toepassing lijkt vooral geschikt voor onderwijs, maar ook wat hulp met een simpele klus zoals het vervangen van een lichtschakelaar is met de holografische versie van Skype mogelijk.

Microsoft HoloLens apps

Het gebruik van Windows 10 als besturingssysteem voor de HoloLens zou het gemakkelijker moeten maken voor ontwikkelaars om games an apps voor het platform te ontwikkelen. Enkele tweaks zouden voldoende moeten zijn om een grove versie van iedere Windows applicatie op de augmented reality headset te laten draaien. Omdat de Developer Kits echter nog maar zeer recentelijk bij ontwikkelaars op de mat zijn gevallen is het aantal van deze applicaties nog erg laag. Gelukkig heeft de Amerikaanse software gigant zelf al enkele Microsoft HoloLens apps gebouwd die de kracht van het platform aantonen.

HoloLens app: HoloStudio

HoloStudio was een van de applicaties die tijdens de oorspronkelijke lancering van de HoloLens werd getoond. Als één van de paradepaardjes van het platform is het een zeer gelikt, gebruiksvriendelijk en functioneel geheel. Je kan HoloStudio zien als een 3D constructie kit: Je importeert bestanden uit andere applicaties of bouwt geheel nieuwe 3D modellen vanuit de applicatie. Deze modellen zweven vervolgens in 3D voor je, zodat je er omheen kunt lopen en ze van alle kanten kan bekijken.

HoloLens app: Skype Holographic

De HoloLens versie van Skype is een ander voorbeeld van een applicatie die al bij de eerste demo werd getoond. In eerste instantie lijkt het niets meer dan een versie van Skype waarbij je normale 2D video op een virtueel scherm ziet dat je overal in de echte wereld kan ‘ophangen’. Het wordt echter pas echt interessant wanneer je vervolgens je omgeving met de Skype beller deelt. Enerzijds kan je zo de persoon aan de andere kant van de Skype call de virtuele objecten tonen die je met je HoloLens in de echte omgeving ervaart. De Skype beller kan echter ook aanpassingen in die echte omgeving maken en virtuele objecten toevoegen of, bijvoorbeeld, aanwijzingen tekenen. Stel je bijvoorbeeld voor dat je je sleutels kwijt bent en de ander een grote pijl tekent die bovenop de koelkast wijst, waar je ze hebt laten liggen. Ook voor onderwijs of het geven van instructies bij het uitvoeren van een klus lijkt de applicatie zeer goed geschikt.

HoloLens app: ActionGram

Microsoft noemt ActionGram een stuk gereedschap voor ‘holografische verhalenvertellers’. ActionGram is een applicatie waarmee je als maker een holografische studio tot je beschikking hebt, waarmee je acteurs, karakters, objecten en wezens als hologrammen kan opslaan om deze vervolgens in een echte omgeving te plaatsen. Zo worden vervolgens zogenaamde ‘mixed reality capture’ (MRC) video’s gemaakt. Creatievelingen ontwikkelen hun eigen holografische verhalen om ideeën, gevoelens en ervaringen te delen. De gesloten beta van de applicatie heeft al wat leuke video’s opgeleverd:



De huidige versie van de applicatie laat gebruikers kiezen uit een menu vol AR karakters, waaronder dinosaurussen, katten, zombies en astronauten. Je plaatst deze vervolgens in een echte omgeving, waar je ze een aantal voorgeprogrammeerde acties kan laten uitvoeren. Zoals je zult zien zijn de eerste resultaten van gebruikers nogal gemixt. Een video waarop een astronaut over een bubbelbad loopt is meer een uitgebreide Snapchat filter, maar de sketch waarin een minuscule Teddy Roosevelt kattenvoer eet en vervolgens op iemands belastingpapieren kotst is op z’n zachtst gezegd ‘bijzonder’. Als artistiek medium heeft augmented reality video nog een lange weg te gaan, maar het is een interessant voorbeeld van het soort content dat Microsoft voor ogen heeft voor de HoloLens. Wil dit breder gebruikt worden, zal de prijs van het apparaat echter nog wel flink moeten dalen.

HoloLens app: HoloTour

Beelden van HoloTour in actie zijn nog schaars, maar het lijkt een HoloLens versie van applicaties als Google Earth of Bing Maps te zijn. De kijker wordt in feite getransporteerd naar een nieuwe locatie en ervaart deze alsof ze er daadwerkelijk zijn. Volgens Kudo Tsunoda, bij Microsoft verantwoordelijk voor de HoloLens, moet je denken aan HD 360 graden beelden van plekken als Rome of Machu Picchu, waarbij je van aanvullende informatie wordt voorzien door een virtuele tour gids.

Je zal echter vooral benieuwd zijn naar de HoloLens games, niet?

MicroSoft HoloLens games

Microsoft lijkt HoloLens niet direct als gaming platform te positioneren, maar erkent wel de mogelijkheid en het belang van interactief entertainment op elk nieuw computer platform. Hoewel de eerste video’s en teasers van de HoloLens veelvuldig beelden van een AR versie van Minecraft toonden, is het vooralsnog duidelijk óf en wanneer een Minecraft HoloLens versie op de markt zal komen. Dit zijn de games die wel al bevestigd zijn:

HoloLens game: Fragments

Fragments voor de HoloLens ziet er fascinerend uit. Microsoft omschrijft het als een ‘mixed reality crime drama dat zich ontvouwt in je eigen omgeving’. In feite lijkt het dus een Sherlock Holmes-achtig drama, waarbij de karakters bij je thuis langskomen. De virtuele karakters kunnen zelfs naast je op de bank gaan zitten om je over hun ervaringen te vertellen of je vragen te beantwoorden.

De ontwikkelaar van Fragments omschrijft hoe ze bijvoorbeeld een virtueel luciferdoosjes achter je tafel kunnen verstoppen. Omdat de HoloLens je ruimte in kaart brengt, weet de headset tegen welke oppervlaktes de karakters kunnen leunen of zitten. De game kan echter ook een muur vinden waar vervolgens een schilderij, schakelaar of kluis op geprojecteerd wordt. Het uitgaanspunt van de ontwikkelaars is ambitieus: ‘Wanneer je woonkamer onderdeel van het verhaal gaat uitmaken, zullen de herinneringen die de game creëert onlosmakelijk met de ruimte verbonden worden. Je kijkt op een compleet nieuwe manier naar je leefomgeving. De koffietafel is ineens de koffietafel waarachter je een waardevolle aanwijzing vond. De bank is ineens de bank waar je talloze gesprekken met virtuele karakters hebt gevoerd.’

HoloLens game: Young Conker

Wellicht ken je Conker nog van de game waarin hij een gigantisch poep-monster versloeg. In deze holografische versie lijken de tegenstanders echter wat hygiënischer.

Wat deze versie van Conker bijzonder maakt is dat de game plaatsvind in je woonkamer, slaapkamer of kantoor. ‘In tegenstelling tot traditionele games, waarbij mensen dezelfde levels spelen, speel je in Young Conker levels die speciaal voor jouw ruimte gegenereerd zijn’, aldus ontwikkelaar Tsunoda. ‘Dit betekend dat iedere speler een compleet unieke ervaring heeft die compleet op de speelomgeving is aangepast’.

In de praktijk houdt dit in dat Conker over je koffietafel heen kan springen of je muren kan beklimmen. Als HoloLens gamer zal je dan ook steeds nieuwe ruimtes opzoeken om te ervaren hoe het spelen van de game zich in die specifieke ruimte ontwikkeld.

HoloLens game: RoboRaid

RoboRaid lijkt vooralsnog het paradepaardjes als het op HoloLens gaming aankomt. In deze game ontspruiten virtuele robots uit gaten in je muren, waarna je als speler de robots probeert neer te schieten. Opvallend is dat de complete game door een team van 8 personen in slechts 12 weken gebouwd is: Een peulenschil in de gamesindustrie. Dit lijkt erop te duiden dat ontwikkelen voor het platform relatief gemakkelijk is, wat de kans op een uitgebreide catalogus games in de toekomst stukken groter maakt.

Pin It on Pinterest

Share This